Abbie i Ecuador

postet på 23. januar 2019

Abigail Wood

I september 2013 var Abbie fra In The Saddle heldig nok til å fly til Ecuador på et tre-ukers eventyr. Hun begynte med et par dager for å utforske høydepunktene i Quito, da han ble med i Colonial Hacienda ride. Neste ville det være til Galapagos i seks dager. Her er Abbies rapport fra sin tur.

Landing på den nye Quito-flyplassen, ble møtt av våre ground handlers Metropolitan Touring. I løpet av en og en halv times kjøretur til Quito lærte jeg litt av byens bakgrunn. På 2800 meter er Quito den høyeste hovedstaden i verden. Ikke bare dette, men huser også et av de største og best bevarte historiske sentrene i Amerika. Quito ble erklært som et verdensarvsted i UNESCO på 1970-tallet, så det er mye å se og gjøre. Ligger i landets nordlige høylandet ligger Quito på et plateau øst for Pichincha-vulkanen og flankeres av Cotopaxi, Antisana, Cayambe og Sincholagua vulkaner som du kan se på en klar dag.

Etter en god hvile ble jeg samlet neste dag for en bytur. Vi vandret gjennom kolonistaten, og besøkte den imponerende La Compañía de Jesus, en kirke som har spansk, maurisk og innfødt innflytelse, og et ganske minneverdig gyllent interiør. Andre er mindre utsmykkede, men ikke mindre imponerende med store utskårne tredører og veggene malt for å se ut som de er laget av marmor! Vi ser også erkebiskopens palass og katedralen. Senere kjører vi ca 45 minutter utenfor Quito for å besøke "Middle of the World". Det er to alternativer her, og de fleste besøkende vil velge å gå til begge deler. Den første ble bygget i 1982 og inneholder et monument, ekvatorlinjen og et museum om den urbefolkede etnografien til Ecuador. Det har imidlertid blitt oppdaget at den faktiske ekvator er ca 240 meter i nord! Det andre alternativet er Intiñan Solar Museum, som ble bygget for å markere ekvator. Det finnes ulike utstillinger på den ecuadorske kulturen, samt demonstrasjoner som vann som strømmer med klokken og mot klokka på grunn av Coriolis Effect.

Presidentpalasset Quito

Utenfor presidentpalasset

Neste dag var det en tidlig start å reise til den nye delen av Quito for overføringen til starten av min ridetur. Jeg møtte mine andre ryttere på Hotel Sebastian og Sally samlet oss raskt på 7:30. Vi kjørte i ca to timer nordover mot Otavalo, stopper like utenfor byen for friske bizcochos, fortsatt varm fra ovnen, deilig! Fortsatt videre til Otavalo ga Sally oss våre lager og la oss da løsne på markedet! Jeg likte maten delen best, så fargerik med sine stativ som selger Lima bønner, mais og urter, med den oddsugende grisen eller stall som selger stekt fisk. Det var også mange andre varer å bla gjennom, fra fargerike skruer av klut i lyse greener og pinks, til skjerf, hatter og selvfølgelig obligatorisk poncho. Det var så gøy å vandre rundt markedet og se hva som tilbys; Det er slik en levende atmosfære, og du kan enkelt mens du er borte et par timer.

Otavalo-markedet

På Otavalo markedet

Etter noen timer ble vi samlet og det var en kort kjøretur på 10 minutter eller så til Hacienda Pinsaqui. Denne første natten stoppet var ikke langt fra Pan-American Highway, selv om du aldri ville vite det når du er installert. Hacienda Pinsaqui er en fantastisk bygning, godt innredet med interessante antikviteter. Våre rom var romslige gjesterom kort avstand fra de viktigste hacienda, med utsikt over ape-puslespillet i hagen. Vi likte en deilig lunsj med potet suppe (fersk ost og en bit av avokado lagt til like før suppen helles i bollen), og deretter frisk fruktsalat av ananas, papaya, apple med sorbet på toppen. Vanligvis lunsj ville være en treretters affære, men vi var justere til høyden og om å ri og så det var lettere fare enn vanlig. Utenfor hestene ventet på oss, opplevde Henry, pålitelige Antarktis, iøynefallende arabisk gruveprinsesse Prince og kjekk Cyrilo, blant andre. Sally hester er nydelig ute, åpenbart elsket og godt tatt vare på. Vår innledende tur tok oss over en liten bekk og ut i nabobyen. Riding forbi felt av de største kålene jeg noensinne har sett, vi så også små hus med smilende barn som leker ute og lurer på det imponerende høylandet som omgir oss.

Riding i Ecuador

Den fantastiske Cyrilo

Deretter fulgte tre dager med ridning i det vakre nordlige høylandet, som rider gjennom landsbyer, hvor landet ofte blir jobbet for hånden, familiens kyr og griser i nærheten. Vi reiste gjennom duftende eucalyptus skoger, forbi lupiner og poteter med sine lilla blomster og så et helt nytt føll født bare minutter før vår ankomst. En av de beste dagene med ridning var på reise fra Hacienda Cusin til La Merced. Klatrer opp i åsene og nyter vidtrekkende utsikt over gårdene og landsbyene under ... .det er ekstremt vind, men dette gjør bare dagen mer spennende.

Riding i det nordlige høylandet

Pastorale daler

Vi festet på deilig og sunn mat; palm hjerte ceviche, quinoa suppe, biff og lokale oster. Ved lunsj stoppet vi for saddlebag piknik på et naturskjønt sted og fortærte smørbrød som var forfrisket med varm saus, peanøtter, tre forskjellige typer lidenskapsfrukt (en med innsider som ligner hjerner, men deilig), oster, skinke og salami skylles med kokain og thimbles of warming vino tinto. Hvem fortalte oss at høyden skal redusere vår appetitt ?!

En av mine favoritt over natten stopp var La Merced, hjem til vakre andalusiske hester oppdrettet av Diane og Oswaldo. Det var så gøy å vandre ned ad avenyen og møte de nysgjerrige ungdommene som peered over gjerdene på oss, så ivrige etter en skrape og oppstyr.

La Merced Ecuador

Andalusiske hester på La Merced

Vi besøkte tyrefekteringen og kapellet og bare litt videre, møtte mareriene og deres nye føl. Før middag lærte vi noe om haciendaens historie og avlsprogram. Jeg elsket rommene med squeaky antikke senger og ovner i hjørnet. Etter en deilig middag kryper vi tilbake til våre rom og gleder oss til å finne våre ovner opplyst og rommene er koselige og varme. Karakter og sjarm oozed fra hver del av hacienda, fra de gamle tregulvene, til familiebildene som pryder veggene.

Riding i Zuleta Valley Ecuador

I Zuleta-dalen

To dager senere dro vi til vårt andre ridested. Etter å ha møtt hestene på et landlig spor, satte vi oss på en lang og ganske utfordrende tur inn til Cotopaxi National Park. Vi gjorde veien langs bratte bakker (ikke se ned!), Gjennom gorse og endelig opp på paramo. Alle disse timene i salen var verdt det for vårt første nærbilde av den imponerende Cotopaxi-vulkanen. Våre overnatter stopp var den vakre Los Mortiños, oppkalt etter de ville blåbærene funnet i nærheten.

Riding i Cotopaxi

På Los Mortiños

Neste dag hadde vi den mest spennende turen gjennom nasjonalparken, med endeløse kanter, pause ved en bekk for å fange pusten og klatre til toppen av en tur for å se et gammelt Inca fort.

Cotopaxi nasjonalpark

Riding i Cotopaxi National Park

Etter lunsj var det mange flere kanter, før du stoppet inn på Tambopaxi Lodge for en varm kopp te. Senere var vi heldige nok til å se på de ville hestene, som stoppet for å stirre på oss, men ble tøffe hvis vi kom for nært. Hvilken fantastisk dag med spennende ridning i virkelig den mest ærefrykt inspirerende og spennende plasseringen jeg noensinne har vært! De Colonial Hacienda ride har vært et fantastisk eventyr, fullt til randen av ekspansive landskap, rik historie og flott ridning.

Riding out of the National Park

Hvis du vil vite mer om våre turer i Ecuador, som for eksempel uken Colonial Hacienda, Andeseventyr rides eller 10 natt Vulkaner og Vistas kjør, så ring Abbie videre +44 1299 272 239 eller e-post abigail@inthesaddle.com